Nov 19, 2009

Ya Maahadi ...


Memori 1 :

" Ana , ana , .. "

...........................

" Ana , ana , .. "

( bahu terasa dicuit )

"Asal tak pandang time kite panggil tadi ?"

" Eh ye ke ? "

"Iyelah .. Nama Ana kan ? "

" Eh , bukan .. "
" Tadi kite dengar awak cakap dengan dia , bahasakan diri 'ana' ?? "

" Oh .. Bukan , ana maksudnya saya . Dalam bahasa arab "

"Ha'ah laa .... !"

Memori 2 :

"Kenapa keluar Hira' ?"

" Oh . Hehehe ~ "

"Orang susah-susah nak masuk tahfiz Hira' , tak dapat . Dia keluar Hira' pula"

Respon yang sama . Seperti tadi .


Memori 3 :

"Apa pengalaman paling tak boleh lupa , sepanjang kat sini"

".... Demostrasi ... !"

Tergamam mendengar jawapannya . Teruja bila dia bercerita . Kemudian , saya 'jatuh hati' untuk mengenali rona Hamidiah .


+++++


Sedikit imbauan , bibit-bibit ta'aruf saya dengan sahabat-sahabat Maahad Hamidiah . Entah mengapa , akhir-akhir ni , saya banyak terkenang era persekolahan yang lalu . Rindu mungkin .

Sebetulnya ....
Saya hargai setiap individu di Hamidiah . Baik se'batch' mahupun tidak . Baik guru mahupun staf sokongan . Saya hargai setiap detik di Hamidiah . Hargai amat sangat .

Terngiang-ngiang di telinga kebenaran pujukan DIA ;

(esp. tatkala futur menempuh kehidupan disitu)


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)


Dan HIKMAH di sebalik takdir ini , baru kini saya sedari .


Pengajaran mudah ingin saya sampaikan ...


Kita hanya mampu mentadbir , sedangkan Allah yang mentakdirkan segala sesuatu . Jadi , YAKINI ALLAH SEMATA . PELIHARALAH ALLAH , DIA PASTI MEMELIHARA-MU . PASTI !







Rindu mungkin sangat .


6 comments:

myra_mei said...

Boleh jadi kamu membenci sesuatu ; padahal ia amat baek bagimu...
Kita yg mentadbir ; namun ALLAH lah yang mentakdir..

Setuju!!!setuju..=)

Sering teringat kata-kata tiqa dlu ; 'Mungkin sesuatu yang asing & tak serasi dgn bdy kita akan bwat kita lebey kuat dlm memburu CINTA NYA"


Percaya segala apa yang ditentukan adalah yang terbaik untuk diri ini.. InsyaALLAH

Syukran sahabat..

Rindukan bumi Hamidiah jugak~

ha|ana|zak25 said...

Barakallah Fik , habibati ..

Ana dapat 'sesuatu' di Hamidiah pun , kerana budi Nti :)

Sayang sangat memei !

Ma'a TAUFIQ wa NAJAH 4 the bcoming eXam . Rabb Yusahhil 'ala kulli hal .


p/s: Ana selalu bce sepucuk surat kiriman nti . Heheh , ia mnjadi penawar tika ku ke'futur'an & kerinduan . Xie-Xie :)

|makhlukDIA| said...

ouh sudah la tqa!

kebetulan kite same..tgh mengigaukan skola yang byk bjasa..

tapi ade je kan alasan..er..nak balik zaman skola!

tapi.tapi.ana x suke hwork.jadi??

ana akan ttp thabat dgn DQ.

=_+ < mende uh?hehe

ha|ana|zak25 said...

['Affa ]

Ana rasa .... STAM sekolah pertama X de homework ... atau ana yg X pernah buat ye ?

Semoga Thabat ye . Thabat di DQ .

|makhlukDIA| said...

haha!

btol2!stam xde hwork..kalo ade pon insya'..

tp tp..ana tru org pnye..ouh..indahnye..huhu~

qasratul azkiya' said...

rindu sgt kat maahad~
asek teringat kenangan kite same2...
suka , duka gembira bsama..
banyak sgt pengalaman dpt kat sane kan ??

kita xbole ubah arah angin, tp kite bole kawal rah pelayaran~