Pages

Mar 27, 2010

Sibuk tu Nikmat



Dalam tempoh seminggu dua ni , semalam , barulah 24 jam genap , berada di rumah . Bila melihatkan kalendar dan catatan perjalanan akhir-akhir ni , terdetik di hati .. ; Ya Allah , padatnya ...

Walaubagaimanapun , saya pasti bahawa sibuknya saya tak dapat menandingi sibuknya anda yang berkerja , yang sedang belajar , yang sedang beramal dan yang sedang memikirkan pengislahan diri dan ummah .

Tetapi , secara peribadi , kesibukan yang sedikit dan seciput ni , membuatkan saya seronok . Seronok kerana saya mengharapkan dalam kesibukan hari , pengalaman menjadi guru sejati , ikatan ukhuwwah sesama kami makin erat di hati dan paling penting usaha ini diredhai Rabbul 'Izzati . Amin .

Teringat satu ungkapan yang bunyinya seperti ini :

همك على قدر ما أهمك

[ kesibukan kamu berdasarkan apa yang kamu agendakan ]




Realitinya , kita memang sentiasa sibuk . Sama ada disibukkan , penyibuk atau menyibukkan . Manusia selalu sibuk , melainkan bila ajal menjemput . Kesibukan apa ? Sibuk dengan kerja , belajar , amal (seperti yang dinyatakan tadi) . Bahkan ada juga yang disibukan dengan PS2 , games , jaga tepi kain orang , kekasih dll .

Baiklah , terpulang pada individu masing-masing untuk mencorakkan kehidupannya . Seperti yang pernah bapa saya katakan : tadbirlah diri sendiri dalam menentukan sesuatu .. DAN dia akan susuli kata-kata di atas dengan mafhum surah al-'asr .

In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful

By (the Token of) time (through the Ages), (1) Verily Man is in loss, (2) Except such as have Faith, and do righteous deeds, and (join together) in the mutual teaching of Truth, and of Patience and Constancy. (3)








Saudara/i yang dihormati ,


walau apa jua rencana yang kita aturkan , sama-sama kita harap agar rencana tersebut menjadi pemberat di hari hitungan amal nanti . Ya , moga-moga kelak , sibuknya kita membuahkan nikmat dan bukannya menjadikan kita penat di alam akhirat .
Allahu'alam

5 comments:

nadia said...

salam tiqah.tiqah!! nt jadi guru ker? kat mane?

ha|ana|zak25 said...

ya ukht :)

ana lastu mudarrisan mithluki ..

cuma ,berguru dengan pengalaman shj . he3 . Ana nk berguru dgn nt pula ni , muallimah nahdiyyah ! Mai dtg klang ;)

'amirah said...

smoga ksibukan kita bkn yg sia2.
insya-Allah.

|makhlukDIA| said...

dr dulu smpai skang, ana sgt suke post2 nt.!

moge kesibukan dibalasi dgn kesenangan di sana.amen

ha|ana|zak25 said...

>>ira & 'affa

Istajib dua'ana ya Allah