Pages

Dec 30, 2011

Menjadi Diri



Memetik sajak ;

Sahabat…
Andainya kematian kau tangisi
Pusara kau siram dengan air matamu
Maka diatas tulang belulangku yang dah luluh
Nyalakaniah obor untuk umat ini 

Dan
Lanjutkanlah gerak merebut kemenangan

Sahabat,
Kematianku hanyalah suatu perjalanan
Memenuhi panggilan kekasih yang merindu
Taman-taman indah disyurga Tuhan
Terhampar menanti
Burung-burungnya berpesta menyambutku
Dan berbahagialah hidupku di sana

Sahabat,
Puaka kegelapan pastikan lebur
Fajarkan menyingsing
Dan alam ini kan disinari cahaya lagi
Relakan lah rohku terbang menjelang rindunya
Jangan gentar berkelana ke alam abadi
Di sana cahaya fajar memancar.

Kita maklum, Syed Qutb menempa syahid di tali gantung. Kita maklum, setebal-tebal dan berjilid-jilid Kitab Tafsir Fi Ziilal al-Quran, merupakan buah tangannya buat generasi kini. Terutamanya, bekal buat para duat. Kebesaran jiwa dan kecintaan beliau kepada al-Quran dan agama ini, bukanlah lahir dengan tiba-tiba. Tetapi, ada tangan yang mencorak dan menyemaikannya. 

Siapa ..?

Ibunya.

Si ibu pencinta al-Quran, menjadi qudwah terbaik buat si anak. Si ibu yang meluangkan masa, membibit-bibitkan cinta kalam Pencipta. Si ibu yang memangku si anak, mendengarkan dan mendendangkan kebesaran dan kisah-kisah yang termaktub di dalam al-Quran.

Betapa agungnya, didikan dan asuhan, semaian dan sentuhan si ibu. Hinggakan, pada hari ini, ummah, kita, masih mengguna pakai dan mengambil manfaat dari buah fikiran anaknya. Merantai ganjaran buat si ibu juga. Tidak dikurangi, walau sedikit. Subhanallah.

Memetik kata ;

It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache.

As-Syahid Rantisi berpegang pada janji, akhirnya Allah swt membenarkan. Dan saya percaya, disebalik kekuatan dan keteguhan jiwa As-Syahid, peranan besar isterinya selaku pendamping sepanjang hayat mereka bersama, tak boleh ditolak tepi. Isterinya lah yang mendorong. Isterinya lah yang memahami. Isterinya lah yang menghormati, cinta dan fikrah si suami. Isterinya lah yang turut sama berkorban dan menunaikan janji. Pahala dan ganjaran kesyahidan si suami, turut sama memberi tempias bekal si isteri ke alam abadi. Isterinya, Rasya Al-Adluny.

Memetik kisah ;

Saya dimasukkan ke dalam sel kurungan, kuasa letrik dinyalakan dengan kuat, sebagai satu bentuk penyeksaan. Bilik itu dipenuhi anjing-anjing, anjing-anjing yang saya tidak tahu berapa banyak bilangannya. Anjing-anjing itu dilepaskan kepada saya... saya memejamkan mata dan meletakkan
dua tangan saya ke dada saya, kerana saya gerun melihat anjing-anjing ganas lagi lapar itu. Saya dengar pintu ditutup dengan rantai dan dikunci. Saya merasai seluruh tubuh saya dikerumuni dan digigit oleh anjing itu. Saya membuka mata dan kemudian memejamkan mata saya, kerana penyeksaan yang amat sangat. Ketika itu saya berdoa kepada Allah S.W.T dalam hati saya... dan anjing-anjing itu terus menggigit dan menggigit, merobak-rabikkan dan memanjat-manjat seluruh tubuh saya — itulah yang saya rasai. Saya berdoa "Ya Allah!!! tetapkanlah hati ini dan palingkanlah hati dari yang lain Ya Allah, agar hati ini melupakan penyeksaan ini. Ya Allah!!"

Maha teguhnya jiwa, perkasanya kesabaran, tingginya keazaman, sepenuhnya kepercayaan pada Allah, hinggakan, walau disiksa dengan siksaan yang tidak selayaknya seorang wanita menanggung, Zainab al-Ghazali tetap tidak tergugat ! Tetap lantang dan tetap bersemangat, sampai akhir hayat.  

Allah, Allah.

++

Menjadi seorang ibu, menjadi seorang isteri dan menjadi seorang wanita itu sendiri.

Bukanlah satu fasa mahupun ‘title’ biasa. Ada kesan besar, bilamana seorang wanita memainkan peranannya dan ada mudarat besar juga, andai diendahkan.

Cukuplah huru-hara tingkah masyarakat kita hari ini menjadi cerminan bila ibu sekadar memenuhkan kehendak fizik si anak, bila isteri lepas tangan dalam mengemudi bersama bahtera rumah tangga dan bila wanita lupa, dia adalah seorang wanita yang telah Allah muliakan kehormatannya !

Maka, pentingnya menyedari dan memahami peranan selaku wanita. Walau di mana jua posisi dia berdiri, selagi hayat di kandung badan, selagi itu dia memainkan peranan yang besar buat jiwa-jiwa di sekitarnya. Kemahuan dan keazaman perlu sentiasa tinggi,  agar kita tidak lumpuh dalam menempuh arus celaru serta mendepani tipuan dunia ini. Kuatkanlah tarbiyyah dzatiyah diri, sungguh Allah sentiasa di sisi !

 ++

Memetik pesan ;

Tidak akan menang prinsip perjuangan, sehingga kuat iman pendokongnya terhadapnya.. lalu menjadi suatu yang paling mereka kasihi mengatasi segala habuan dunia termasuk jiwa, harta perniagaan bahkan ahli keluarga serta semua yang didambakan manusia didalam kehidupan. Bukti wujud iman tersebut ialah ia berjuang kearah memenangkan prinsip perjuangannya dengan mengorbankan segala kehendak tadi dengan penuh redha, tenang dan rela hati. (al-Banna)


Ukht, semoga jiwa kita menjadi 'penyeri' alam ini

---
Lewat 2011, Disember
Beit Rasya 
Kaherah Mesir

3 comments:

du'at in process said...

subhanallah átiqah :')

mujahidah said...

'atiqah mari sama2 kita didik diri! supaya nnt org tak pelik bila kita dpt anak sehebat syed qutub :D

ha|ana|zak25 said...

Du'at & Nahdiyyah :
saling mengingatkan & mendidik ya ;)