Dec 22, 2016

Jadi Kuat








Sentuhan tarbiyah itu mahal.

Mahal kerana apa ?

Kerana tidak semua merasainya. Apabila sekali merasa, jaga lah ia. Pelihara dengan hemat dan cermat. Kerana kelak, ia kan memberi makna buat kita di alam baqa sana. 

Antara nikmat yang membuah dari rasa tarbiah adalah ukhuwwah islamiah. Ikatan ikha (persaudaraan) yang terjalin atas dasar akidah semata. 

Peliharalah nikmat ikha atas jalan tarbiyah ni dengan hemat dan cermat. Kerana ia antara kekuatan untuk kita hidup sehingga ke syurga. Nikmat yang dengannya Allah SWT banyak janjikan genjaran, syafaat dan kelebihan darjat. Kerana nikmat ikha inilah juga kita akan dalam linkungan mereka yang cintakan hidup mulia dan dambakan syahid. 

Jangan berlari keluar. 

Sekali kita lari, kita tidak tahu apakah kita digerakkan hati untuk kembali. Ada yang malu. Ada yang tawar hati. Semua urusan hati, sungguh dalam urusan tadbir Ilahi. 

Jangan berlari keluar.

Jadilah mukmin yang kuat ; yang memelihara dan menjaga apa yang bermanfaat untuk dirinya. 

Bergandingan dan membahu lah bersama. Jika tidak mampu dalam langkahan yang cepat, tetap lah pada tujuan yang sama bersama meski dengan berjalan perlahan. Kerana itu sudah cukup bermanfaat buat diri kita. 

--

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu , beliau berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda ;

Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah Azza wa Jalla daripada Mukmin yang lemah ; dan pada keduanya ada kebaikan. Bersungguh-sungguhlah untuk mendapatkan apa yang bermanfaat bagimu dan mintalah pertolongan kepada Allah (dalam segala urusanmu) serta janganlah sekali-kali engkau merasa lemah. Apabila engkau tertimpa musibah, janganlah engkau berkata, "Seandainya aku berbuat demikian, tentu tidak akan begini dan begitu", tetapi katakanlah, "Ini telah ditakdirkan Allah, dan Allah berbuat apa saja yang Dia kehendaki", karena ucapan "seandainya" akan membuka (pintu) perbuatan syaitan.

--

foto : memori Ijtima Soifi ISMA-Mesir 2013 

No comments: