Pages

Nov 23, 2018

Bangun Bangkit


"Saya kecewa la Dr.."
Saya acah-acah senyum.

"..bertahun saya ikhtiar nak hamil, tapi jadi macam ni pula. Lebih merisaukan bila dalam masa yang sama saya suspected Tibi. Lepas satu, satu satu masalah datang," 

Intonasi suaranya mula rendah tetapi kalimahnya jelas ditekan sepatah demi sepatah.

Saya acah-acah senyum. Sekali lagi.
Jauh dalam hati, sayu mendengarkan situasi yang sedang dialami tetapi saya mati kata untuk memujuk apa.

"urm.. Allah tahu, Puan kuat." 
Lulzz. Saya sumpah serapah diri atas ucapan spontan yang terpacul..Awkward.

"heh, saya tak kuat Dr.."
Saya acah-acah senyum. Kesekian kalinya.

Dalam setengah minit jeda suara hati saya meleteri diri ; Padan muka kau, kan jangan memandai-mandai terlajak kata. Boleh jadi seakan kita memaksa dia saling 'bertukar kasut' hingga sakit untuk dia sarungkan kakinya pada kasut kita (and vice versa)

Saya merenungi lantai klinik, kembali bertanya dalam diri ; dalam kekosongan sendiri, apa kata-kata untuk naluri hati ?

"Puan, Allah yang datangkan ujian masalah ini khusus kepada Puan.. sebab Allah tahu Puan mampu dan kuat." 
--
Selepas seminggu dari perjumpaan pertama, semalam kami bertemu kembali untuk next tentative txp.

Sebaik sahaja beliau menguak pintu surgeri, dilambaikan buku pink kepada saya,

"Dr., terima kasih, Alhamdulillah!"
-----
Kadang, satu mehnah yang kita depani jadi satu peluang untuk episod kehidupan yang lebih baik Allah nak beri.. cuma tak tahu bila je scene happy tu akan berlaku.. ; lepas another dua tiga plot klimaks ke atau entah bila.

Thus, note to myself

اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ

#dongibap

No comments: